סגור תפריט X

המדריך המהיר לארגון טקס ברית מילה

בשעה טובה נולד לכם בן ואתם מתרגשים מאד. למרות התמיכה שאתם מקבלים, התווספו לכם מטלות רבות חדשות שהופכות את חייכם למרתון סביב השעון. אין די בכך ועליכם לדאוג לטקס ברית המילה שיתקיים בקרוב. זוהי הזדמנות מצוינת לחלק מטלות ולעזר בכל מי שאפשר בכדי שתצליחו לעמוד באתגר. זכרו! יש לכם מספר ימים בלבד בכדי לחפש אולמות לברית, למצוא מוהל, להזמין את המשפחה ולחגוג.

כמה מילים על טקס ברית המילה

ברית מילה מהווה חלק מרכזי במסורת היהודית ומצווה גדולה שיש לקיים בדיוק 8 ימים לאחר הולדתו של כל בן זכר יהודי וכן עבור מתגיירים. 8 ימים למילה נספרים לפי מספר הלילות מרגע הלידה ונכון הדבר גם לגבי מצבים של ניתוח קיסרי. 

ברית המילה מהווה אחת מ 2 "מצוות עשה" החלה על אביו של הרך הנולד. טקס עתיק יומין זה מסמל את הברית שנכרתה בין אלוהים לאברהם אבינו שנימול בגיל 99 שנים. מפאת חשיבותו המרכזית של הטקס ברית המילה, אין דוחים אותו גם אם מדובר ביום חג, שבת או כיפור. בכל הדורות מקיימים יהודים את הטקס, חוגגים ושמחים יחד עם משפחותיהם, אף בימים בהם היו נרדפים. את הטקס ניתן לקיים בבית או כל מקום מתאים אחר שמתאים לצרכים, רצונות והיכולות שלכם, כמו אולם לברית, גן אירועים ועוד.

באיזה מצבים דוחים או מבטלים את טקס ברית המילה?

קיימים מצבים בריאותיים מסוימים בהם יש כורח לדחות את טקס ברית המילה ואלה כוללים: חשש לצהבת, בעיות במבנה איבר המין של הילוד, בעיית תת משקל (מתחת ל 2.5 קילוגרם), רמת בירולובין נמוכה (מתחת ל 14 מ"ג לדציליטר) וכן בעיות נוספות. 

לפני שמשתחררים מבית החולים, יש להתייעץ עם הרופאים במקום לגבי עניין ברית המילה ולוודא שאין להם התנגדות לכך. אם בימים הבאים מתחילות להתעורר שאלות, יש לבדוק את מצב הילוד שוב מול רופא. כיום, רבים מעדיפים מוהל רופא ובכך להבטיח ביצוע מושלם והשגחה רפואית של טקס ברית המילה. אין בכך חובה ומוהלים מוסמכים ומנוסים יכולים לקיים את הטקס ללא חשש כלל. 

איך מתנהל טקס ברית המילה?

כל עדה והמנהגים המיוחדים שלה, אך בגדול התהליך דומה למדי. קבלו את השלבים השונים לפיהם מתנהל טקס ברית המילה:

1. גבר ואישה מביאים את התינוק למקום שבו תתקיים הברית. 

2. המוהל מקבל את פניו של הרך הנולד עם קריאת "ברוך הבא".

3. מושיבים את התינוק בכיסא המכונה "הכיסא של אליהו" ומקריאים מספר פסוקים. 

4. מניחים את הרך הנולד על בירכי הסנדק שנבחר עבור הטקס מבעוד מועד.

5. האב ממנה את המוהל כשליח שלו לקיום ברית המילה.

6. המוהל מבצע חיתוך ומסיר את העורלה מאיבר מינו של התינוק תוך הוא מברך.

7. לוגמים יין ומעניקים שם לתינוק. 

ברית מילה היא פעולה כירורגית לכל דבר ועניין, שכוללת 3 שלבים:

• הסרת העורלה – חיתוך העורלה.

• פריעה – הרמת שארית העור שנותר, אל אחורי העטרה.

• מציצה – המוהל יונק בפיו או באמצעים סטריליים את הדם במקום.

פעולת הברית נעשית במשך מספר דקות בודדות שבמהלכן האב והמוהל מברכים, המוהל מרגיע וחובש את איבר מינו של התינוק. לאחר מכן, מכניס המוהל את העורלה לכלי מלא בחול במטרה להטמינה באדמה מאוחר יותר.

איפה מוצאים אולם לברית בהתראה קצרה?

אין ספק שמציאת אולם לברית המתאים בדיוק לצרכים שלכם מהווה משימה מאתגרת וזאת בשל לוחות הזמנים הדחוקים. לכן, מרגע קבלת הבשורה המשמחת חייבים לפעול ומהר. דבר ראשון הכינו רשימת אורחים (בערך..) ותאתרו מקום מתאים ובשעות נוחות יחסית, כמו צהריים. ברית מילה משמח מאד את כולם ולמרות שמדובר בהזמנה מהירה, הם יעזבו את הכול ויצטרפו אליכם בשמחה.

ברית מילה היא אירוע קצר יחסית ודי מינורי. לכן, אנשים בדרך כלל לא עושים עניין ומזמינים אירוע של כשעתיים במקום סביר שנוח לכולם. בכדי למצוא אולם לברית עליכם להיכנס למנגנון החיפוש של טנקום ולהתרשם ממקומות המותאמים לברית. כל שנותר לעשות הוא להשאיר פרטי קשר במקומות שנראים לכם ולקבל הצעות. ברגע שמצאתם אולם לברית המתאים לצרכים שלכם, צאו והפיצו את הבשורה בוואטצאפ, טלפונים והודעות אס.אמ.אס.

דברים שכדאי לארגן לפני טקס ברית המילה

לאחר שמצאתם אולם לברית, כדאי לכם לארגן מספר פריטים שיעזרו לכם בטקס עצמו. דבר ראשון כדאי למצוא מוהל מוסמך ומנוסה המורשה על ידי משרד הבריאות. אפשרות נוספת שהפכה לפופולרית בשנים האחרונות היא גיוס רופא מוהל. בשלב הזה כדאי לכם להתייעץ לגבי פריטי ציוד נחוצים לטקס עם המוהל שבחרתם.

למרות שהמוהל מביא עמו את הכלים האישיים שלו, הרי אפשר לשקול רכישת ערכת מוהל סטרילית וחד פעמית משל עצמכם, ובכך למזער חשש להעברת זיהומים. בערכה החד פעמית יש כל מה שנחוץ למוהל בכדי לקיים את הטקס ובכך הדבר מבטיח שימוש בלעדי בציוד שלכם. כמו כן, יש להביא לאירוע את הפריטים הבאים:

• 4 חיתולי בד איכותיים.

• טיטולים חד פעמיים.

• משחת חיטוי מתאימה לאזור.

• פדים סטריליים.

• כרית לברית המילה, טליתות וכיפות.

• שמן פרפין למשיכת האיבר במטרה למנוע הידבקות לחיתול.

• תחבושות, פדים סטריליים.

• משחת אלחוש עבור הרדמה מקומית.

• יין כשר בבקבוק

במזל טוב והצלחה מצוות טנקום!

אולי יעניין אתכם גם
התוכן המוצג בכתבה אינו בגדר המלצה, עצה או חוות דעת ואינו מחליף התייעצות מקצועית.