סגור תפריט X

המדריך הקצר לטקס הנישואין ובחירת אולם לחתונה

מתחתנים ומתרגשים? טקס החתונה הוא לב העניין באירוע כולו ואחד הרגעים הכי משמעותיים והמרגשים בחיינו. בטקס אנו למעשה מצהירים על מעבר לחיי נישואין ומצהירים כבל עם ועדה שמעתה אנו זוג נשוי.  תכנון החופה מהווה מרכיב מהותי בחתונה וכדאי להקדיש לו את תשומת הלב הנדרש. רבים כיום מעדיפים להוסיף לטקס הנישואין אלמנטים אישיים הכוללים נשיאת דברים ולעתים גם חותמים על כתובה ייחודית המקדשת את ערכי השוויון המודרניים. 

לפני שמתחתנים יש לעשות "שעורי בית" וללמוד את כל מה שחשוב בעניין. במדריך זה אנו נוגעים במספר נקודות מרכזיות הנוגעות לבחירת אולם לחתונה, מגבלות שונות שכדאי להכיר וכן למה לצפות בטקס עצמו. 

איך בוחרים אולם לחתונה?

אולמות אירועים וגני אירועים יש בשפע רב, אך רק אולם לחתונה אחד יתאים לכם יותר מכולם. אז איך מוצאים את המקום המושלם? התשובה לכך פשוטה – אפיון האירוע. לבחירת אולם לחתונה עליכם להגדיר היטב את הצרכים שלכם, היכולות ואת הרצונות. הדרך הנכונה להגדיר לעצמכם מה אתם מחפשים היא לשבת ביחד ולהכין רשימת אורחים פוטנציאליים, לקבוע תקציב וכן לבחור מועד כללי המתאים לקיום האירוע שלכם.

עם רשימה ברורה ביד, אתם יכולים לצאת לדרך לחפש את המקום המושלם עבורכם. חיפושים עושים היום בדרך כלל באינטרנט, אלה אם כן קיבלתם טיפ חזק מקרובים שמכירים אולם לחתונה שמתאים לכם. האינטרנט מציע שפע רב של מקומות ומידע חופשי. הדרך הקלה לחפש אולם לחתונה מתאים היא באתרי אירועים ייעודיים. 

אתם מוזמנים להיכנס עכשיו למאגר המידע המקיף והחינמי שלנו. חיפוש מהיר במאגר הנתונים המקיף של טנקום, יביא לכם רשימה ברורה של אולמות אירועים המתאימים לנתונים שהזנתם. בנוסף, תוכלו להתרשם ממנגנון חוות הדעת ולגלות יותר על מה שחושבים לקוחות מנוסים לגבי המקום שמעניין אתכם. נראה טוב? משאירים פרטים ומקבלים הצעות ישר לנייד. 

מתי לא ניתן או לא רצוי להתחתן?

היהדות מיחסת חשיבות רבה לטקס החתונה ומאפשרת לזוגות הנישאים חופש רב לבחירת מועדים, ככל שניתן. עם זאת, קיימים מועדים מסוימים שבהם, על פי ההלכה, לא ניתן להתחתן כלל באופן גורף או לפי המנהגים בכל עדה. כמו כן, ישנם מועדים נוספים אחרים שנחשבים כלא מומלצים לקביעת טקס הנישואין.

• לא ניתן להתחתן באופן גורף בשבתות. חגים בהם אסור להתחתן: ראש השנה, יום כיפור, סוכות א' וכן סוכות ב', פסח א' וכן פסח ב'.

• לא ניתן להתחתן במוצאי שבת. 

• לא ניתן להתחתן בחול המועד של סוכות וכן פסח. 

• בצומות י"ז בתמוז, ט' באב לא ניתן להתחתן. בשאר הצומות ניתן להתחתן לאחר הצום, אך בצום גדליה וכן צום העשרה בטבת לא מומלץ להתחתן.

• בין המצרים: 21 ימים מהתאריך י"ז בתמוז, אשכנזים לא מתחתנים כל שלושת השבועות. בקרב בני עדות המזרח יש אפשרות להתחתן עד לסוף חודש תמוז. 

• עבור ספירת העומר קיימים מספר מנהגים. בקרב עדות המזרח חל איסור להתחתן מחג הפסח ועד לתאריך י"ט באייר שהוא ל"ד לעומר, כשבל"ג בעומר לא מתחתנים. בקרב עדות אשכנז קיימות מספר אפשרויות ויש לבדוק את העניין מול הרבנות בא אתם רשומים.

המידע מבלבל אתכם? אל תדאגו שכן בכל אולם לחתונה מכירים היטב את התאריכים וישמחו להדריך אתכם בעניין. 

כמו כן כדאי לדעת שאם מדובר בחתונה מעורבת, הרי קבלת ההחלטה לגבי מועדים מסוימים עלולה להתגלות כמורכבת למדי ודורשת הכרעת רב. חשוב לציין גם שעניין האיסורים או העדפות הוא אישי ויש כאלה שיבחרו להקל או להחמיר בכפוף לסיבות שונות. 

איך מתנהל טקס החופה?

חופה וקידושין מהווים את שני החלקים מהם מתקיים טקס הנישואין המודרני.  שלב הקידושין כולל ברכות וענידת הטבעת ואילו הנישואין מתקיימים בעצם עמידת בני הזוג הנישאים תחת החופה והקראת 7 ברכות. על פי ההלכה, מתקיים הטקס תחת כיפת השמיים בניהולו של הרב שמכונה גם "מסדר הקידושין" ונדרשים עבורו 10 גברים יהודיים המהווים מניין. 

1. פתיחת הטקס – הרב מברך על היין וכן על מצוות הקידושין. החתן לוגם מן היין שקיבל מהרב ומעביר את הכוס לאם הכלה שמגישה אותה לידי ביתה. הכלה לוגמת מן היין.

2. ענידת טבעת נישואין – החתן מוציא את הטבעת ובמברך "הרי את מקודשת לי בטבעת זאת כדת משה וישראל" ולאחר מכן עונד את הטבעת על אצבע ידה הימנית. בשלב זה הקהל מברך את הכלה "מקודשת מקודשת". 

3. מסירת שטר הכתובה – הרב מקריא בפני הקהל את תוכנה של הכתובה, החתן מאשר את הדברים ומוסר אותה לרשותה של הכלה. 

4. שבירת הכוס – החתן מעלה את חורבן בית המקש בתפילה "אם אשכחך ירושליים, תשכח ימיני.." ולאחר מכן שובר את הכוס ברגלו. 

5. הנישואין – הקראת 7 ברכות. זהו השלב האחרון של הטקס ובו, כאמור מקריאים החתן והכלה את 7 הברכות. הברכות כוללות את: "..בורא פרי הגפן"; "שהכול ברא לכבודו.."; "יוצר האדם.."; "אשר יצר את האדם.."; "שוש תשיש ותגל.."; "שמח תשמח רעים.." וכן הברכה השביעית "אשר ברא ששון ושמחה.."

6. חדר יחוד – לאחר סיום הטקס נכנסים בני הזוג לחדר הייחוד שבו הם מבלים לבדם מספר דקות, הזדמנות נהדרת לנוח קצת ולחזור לשמחה. 

במזל טוב והצלחה מצוות טנקום!

אולי יעניין אתכם גם
התוכן המוצג בכתבה אינו בגדר המלצה, עצה או חוות דעת ואינו מחליף התייעצות מקצועית.