סגור תפריט X

דברים שכדאי להכיר לפני שחוגגים טקס בר מצווה

מתכוננים לטקס מצווה בקרוב? בשעה טובה בנכם או בתכם מגיעים לגיל מצוות ואתם רוצים לחגוג את האירוע המשמח יחד עם המשפחה הרחבה וכן קרובים נוספים באולם. לבר מצווה כולם צריכים להתכונן והרבה. אתם נדרשים לכל הלוגיסטיקה הכרוכה בהפקת האירוע ואילו חתן המצווה יידרש ללמוד את הפרשה שלו ואף לשאת דברים. עקרונית, בנות מצווה פטורות מעניינים הלכתיים, עם זאת בעשורים האחרונים הבנות חוגגות טקס מצווה אלטרנטיבי הכולל נשיאת דברים ולעתים גם הקראת פרשה.

בר מצווה הוא טקס יהודי בעל גוון דתי החל על הבנים ונגזר מהביטוי – "מחויב במצוות".

מהו טקס בר המצווה?

בגיל 13 חוגגים בנים יהודיים את טקס המעבר לבגרות המכריז על מעבר של הנער מילדות תחת חסותו של האב, לאחריות אישית כחלק מקהילת הבוגרים שנושאים בעולה של תורה. למרות אופיו הדתי של טקס הבר מצווה הרי גם חילוניים לוקחים בו חלק מתוך כבוד למורשת היהודית והצהרה פומבית לגבי השתייכותם לעם היהודי.

בר המצווה הוא טקס המתקיים בשלשה שלבים:

1. הנחת תפילין – אירוע הנחת התפילין מתקיים ביום חול, כמספר ימים (תלוי בעדה) לפני שבת חתן המצווה. 

2. עליה לתורה ביום חול – טקס עליה לתורה ביום חול  מתקיים עבור חלק מהעדות בלבד, מעט אחרי יום ההולדת של חתן המצווה (לרוב בימי שני או בימי חמישי). עם זאת, יכול להיות שינוי בעניין בשל מגבלות הלכתיות שונות, כמו ראש חודש וכו'. בטקס יעלה חתן המצווה לתורה ויקריא את חלק או כל "העלייה" שלו.

3. עליה לתורה בשבת – טקס זה מתקיים כמעט בכל העדות. במהלך טקס העלייה לתורה המתקיים בבית הכנסת עולה הנער וקורא לפני המתפללים את ה"מפטיר" וכן את ה"הפטרה". לאחר הטקס וסיום התפילות, מתקיימת סעודת מצווה בבית הכנסת. 

כיום רבים מעדיפים לקיים מסיבה גדולה באולם לבר מצווה ובכך לאפשר למשפחה הרחבה וכן קרובים נוספים, לחגוג רגעים חשובים עם הנער ובני משפחתו. 

בנוסף, מקובל כיום לקיים גם טקס נוסף בעל מאפיינים לא דתיים. הטקס מהווה חלק ממסיבה גדולה הנערכת במקום גדול שמתאים לאירוח כמו אולם לבר מצווה, גן אירועים, מסעדה וכן אפשרויות נוספות. בטקס נהוג לעתים קרובות להקריא דרשות של בעל המצווה וכן קרובים נוספים. במקרים מסוימים ניתקל גם באירוע אומנותי הכולל שירה ואו ריקוד של בעל המצווה המוכשר וחבריו.

מהו טקס בת מצווה?

בגיל 12, (שנה לפני גיל הבגרות בקרב הבנים) הופכת נערה לבעלת מצווה ונדרשת לקבל עליה את החובות והזכויות החלות על נשים יהודיות. בנות מצווה פטורות מהקראת "מפטיר" וכן "הפטרה" כנדרש על פי ההלכה עבור הבנים. עם זאת, בקרב חוגים לא קונסרבטיביים מעדיפות בנות רבות לקיים טקס מצווה מלא, לרבות הנחת תפילין.

בנוסף, בקרב חילונים רבים וכן בקרב זרמי היהדות השונים נהוג שבנות מקיימות טקס מצווה אלטרנטיבי שאינו מכיל מרכיבים דתיים. בדומה לבנים, טקס מצווה אלטרנטיבי זה מתקיים לעיתים קרובות במקום מתאים כמו מסעדה, גן אירועים או אולם לבר מצווה. בטקס נושאים בעלת המצווה וכן בני משפחתה דרשות. בנוסף, לעתים קרובות מתקיים קטע אומנותי שיכול לכלול ריקוד ו/או שירה בכיכובה של בעלת המצווה, מוקרנת מצגת תמונות, מושמעת מוזיקה ועוד.

מהי סעודת מצווה?

סעודת מצווה מהווה הלכה מחייבת שמתקיימת באירועים שונים הכוללים סעודות שבת, סעודות יום טוב, סעודה מפסקת, סעודת פורים וגם סעודה עבור חתן המצווה. כאמור מקיימים הורי חתן המצווה סעודה חגיגית בתום הטקס כדי להביע הוקרת תודה על כך שזכו להכניס את בנם לעול מצוות. בסעודת המצווה על הנוכחים לטעום כזית מהמזון ולברך עליו. עם זאת, אין מדובר בהצעת הגשה ואכן נהוג להגיש לאורחים שפע מזונות, וכל המרבה הרי זה משובח.

מהי שבת חתן?

בקהילות רבות נהוג לקיים אירוע מתמשך הנערך כל סוף השבוע שבו עולה חתן המצווה לתורה. יש לכך יתרונות פרקטיים וטקסיים משמעותיים שכן קרובים שמגיעים ממקומות רחוקים נדרשים לפתרונות לינה והסעדה במשך כל סוף השבוע. כך שלמעשה יש היגיון רב לקיים שבת חתן בבית מלון, הסמוך לבית הכנסת של האירוע וכן בקרבת אולם לבר מצווה שבו תחגגו.

איך מוצאים אולם לבר ובת מצווה?

עבור אנשים המקפידים על חוקי ההלכה, יש חשיבות רבה להזמנת אולם בבית המלון שימצא במרחק הליכה מבית הכנסת שבו יתקיים האירוע. אפשרות נוספת העומדת בפני מסורתיים ודתיים היא לוותר על אולם ולהתמקד בסעודת המצווה שמתקיימת בבית הכנסת. בשל מורכבות העניין יש רבים המוותרים על אירוע המוני ומסתפקים בטקס ביתי צנוע עם מספר בני משפחה בודדים. לאחר מכן, יש המקיימים מסיבה ביום חול עבור המשפחה המורחבת וכן קרובים נוספים. 

חיפוש אולמות לבר מצווה קל היום מתמיד, שכן כל המידע הרלוונטי נמצא באינטרנט וכל שצריך לעשות הוא לחפש. טנקום מציעה לכם גישה חינמית למאגר המידע המקיף שהקמנו עבורכם. כל שעליכם לעשות הוא להגדיר את הצרכים שלכם באירוע והמערכת תציע לכם את כל מה שרלוונטי.

אולי יעניין אתכם גם
התוכן המוצג בכתבה אינו בגדר המלצה, עצה או חוות דעת ואינו מחליף התייעצות מקצועית.